Väljer att må dåligt?

Träffar på en hel del människor som inte kan låta bli att kommentera mitt liv. Som inte kan vänta med och låta mej höra sina åsikter om mej, eller andra med psykisk ohälsa. En av dom vanligaste är "du väljer att må dåligt". "Du vill må dåligt så varför klagar du?" Det är bara att rycka upp sig. Öhh?? En sak jag med säkerhet kan säga är att jag INTE väljer att må dåligt. Trångsynta människor finns överallt. Men måste dom slänga sina åsikter i ansiktet på mej?

Jag väljer att inte dömma dessa personer. Vet man bättre handlar man bättre är min privata åsikt. Men jag tycker att sådana uttalanden säger mer om dom som uttalar dom, än det säger nått om mej. Sen får jag även höra att psykiskt sjuka är lata. Hm det är ju en intressant tolkning!!. Vem väljer att isolera sig från samhället och inte gå utanför dörren på åratal? Vem vill ligga till sängs oförmögen att ta sig upp när ångesten lamslår en? Att vissa dagar inte önska hellre än att dö!!!.

Att inte arbeta innebär att inte ha fasta rutiner som ett jobb innebär. Att inte ta del av det sociala liv det innebär att ha arbetskamrater. Jag kan med 100% säkerhet säga att vi inte är lata. Socialt utanförskap föder socialt utanförskap. Vad innebär det? Jo ju längre man är borta/sjukskriven , desto svårare att komma tillbaka. Jag brukar fråga om "dömmer du de som bryter benet?" I likhet med en som brutit benet har jag en trasig själ. Den syns inte men likaväl är den trasig. Så hade jag haft ett val, så kan jag lova att det här är INTE det jag hade valt


t

Döm mej inte..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0